tisdag 12 maj 2009

Drömtårta

Ni som känner mig vet att jag sällan bakar! Egentligen bakar jag endast när jag måste, som när någon av barnen fyller år eller som nu då jag har fikavecka på jobbet.
Jag lider av lite mindervärdeskomplex för att min företrädare var en bakkonstnär = en som älskar att baka och som bakar vackra, goda saker ofta!
Jag vet att mina medarbetare blivit lite bortskämda (hon kommer med fikabröd ibland fortfarande) av denna fanstastiska bakmästarinna. Nu har jag lite andra intressen än hon men vad gör man inte för sina medarbetare...jag har bakat hela kvällen! Två stycken drömtårtor! Den ena gick sönder lite och var lite sned men den andra ser helt perfekt ut! Ingen av bottnarna blev bränd heller! Helt otroligt! Nu ligger dom fint inlindade i folie i kylskåpet och väntar på att få komma ut på fredag. Jag känner mig så nöjd med mig själv!


Bilden har jag lånat från http://www.harrysbageri.se/
Här kommer receptet:

Du behöver:
3 ägg
1 ½ dl socker
1 tsk bakpulver
2 msk kakao
3/4 dl potatismjöl
Fyllning:
150 g smör eller margarin
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula
Gör så här:
Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Tillsätt bakpulver. Tillsätt kakao, sikta den om du vill slippa klumpar. (Att sikta innebär att man häller den i en sil som man skakar kakaon igenom.)
Tillsätt sist potatismjöl och vispa till en jämn smet.
Bred ut smeten i en långpanna med bakplåtspapper, ca 30 x 40 cm.
Grädda mitt i ugnen i 250 grader i 5 minuter. Om du har varmluftsfunktion i din ugn grädda den då i mitten i 200 grader i 8 minuter inställd på varmluft. Jag tycker att det är lättare att få bra resultat i varmluftsugn. Om du använder vanlig ugn så observera att du verkligen måste vara med och "vakta" rulltårtan sista minuten så att den inte blir bränd.
Stjälp direkt upp rulltårtan på sockrat papper. Dra bort bakplåtspappret som kakan gräddats på. Låt rulltårtan svalna.
Gör fyllningen. Låt matfettet bli rumsvarmt. Rör matfett och florsocker till en jämn smet, gärna med elvisp. Tillsätt vaniljsocker och till sist äggulan. Bred fyllningen på kakan och rulla ihop. Lägg rulltårtan kallt i kylskåp minst 20 minuter innan du skär den.
Förvara rulltårtan i kylskåp.

2 kommentarer:

Cicci sa...

Vilken tid är det fika? Jag kommer. ;0)
Lite ont om tid denna vecka att kika över. Jocke är bortrest ännu. Jag hör av mig.
Kramiz

Vitt och Blått sa...

Mmmm, när kan jag komma på fika? :) Ha en fortsatt bra vecka - kram E

Etiketter