tisdag 10 februari 2009

Lördag, mysigt!

Det är så skönt med helg! Vi började med att baka Leilas Brownies med valnötter och fudgeglasyr. För en gångs skull lyckades vi få till det riktigt bra! Sedan begav vi oss till Boulongern och barnen åkte 2,4 respektive 6 km i "Barnens Vasalopp" efter det bjöd vi in till fika hemma hos oss. Mums, vilken kaka!

Ingredienser
350 g mjukt smör
6 dl strösocker
3 dl kakao av god kvalitet
1 dl ljus sirap
0.5 tsk salt
6 st ekologiska ägg
3 dl vetemjöl
400 g vit kvalitetschoklad
300 g valnötter

Fudge glaze:
3 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 dl ljus sirap
1 tsk malen ingefära
400 g mörk kvalitetschoklad 70 %
Valnötter till garnering

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa smör och strösocker vitt och poröst.
3. Blanda i kakao, sirap och salt.
4. Rör i ett ägg i taget och vänd sist ner vetemjölet i smeten.
5. Hacka chokladen grovt och vänd ner den och hela valnötter i smeten.
6. Lägg ett bakplåtspapper i botten av en ugnsplåt med kant och fyll med smet.
7. Grädda kakan i mitten av ugnen i 15-25 minuter. Prova med en sticka, den ska vara lite kladdig.
8. Låt kakan svalna.
9. Fudge glaze: Koka upp vispgrädde, mjölk, sirap och malen ingefära och ta av kastrullen från värmen.
10. Finhacka chokladen och rör ner i den varma gräddmjölken så att chokladen smälter.
11. Bred ut glazen över kakan, låt den stelna i kylen och skär sedan i rutor.



4 kommentarer:

Cicci sa...

Mmm, så gott det låter. Det skulle man vetat om då kunde jag smugit in på en fika.
ramiz

Vitt och Blått sa...

När får man komma och smaka den där kakan då? :) Ser supergod ut! Kram Ewa

Vitt och Blått sa...

Hihi, ledig? Jaaa klart jag är! Känner mig ledig när jag får hålla på och pyssla här hemma! Det är så roligt att få nya idéer och sedan fixa och dona! Jonas är borta i helgen så jag blir själv. (Ska viiiila, pyssla och ha det bra.) Tänkte inte sätta igång med soffan eller skänken än, de får vänta till i vår, har lite andra saker att fixa först! :) Vi bokar en ny träff snart tycker jag. Kram Ewa

VITA NYANSER sa...

Hej! Vad kul att du tittade in hos mig! Jag kollade in ditt kök hemma hos A-C, superfint! Kul att du länkar, blir så glaaad = ). Jag kikar runt lite bland allt ditt fina. Länkar till dig.
Kram L-L

Etiketter